Σάββατο 15 Αυγούστου 2015

Η φόρμα "Θέμα και παραλλαγές"



Variations on a theme “Ah, vous dirai-je, Maman”, W.A.Mozart



Στόχοι

  •  Να μάθουν οι μαθητές ένα τραγούδι σε διαφορετικές γλώσσες
  • Να έρθουν σε επαφή με τη φόρμα ΑΒΑ και να κατανοήσουν τα βασικά στοιχεία της
  • Να ακούσουν και να τραγουδήσουν το διάστημα 5ης Κ
  • Να έρθουν σε επαφή με τη φόρμα Παραλλαγή και να κατανοήσουν τα βασικά στοιχεία της
  • Να γνωρίσουν τη ζωή και το έργο του Μότσαρτ



Υλικά

Υπολογιστής και youtube, φυλλάδιο με νότες τραγουδιού, στίχοι στα αγγλικά, φλογέρες, οδηγός ακρόασης για Variations, φυλλάδιο με πληροφορίες για τον Μοτσαρτ, φυλλάδιο με προφίλ Facebook, φυλλάδιο με εργασίες (κρυπτόλεξο, τελίτσες).



Μεθοδολογία Διδασκαλίας
·        - Η δασκάλα τραγουδάει στους μαθητές το τραγούδι Twinkle twinkle little star και ρωτάει τους μαθητές εάν το γνωρίζουν. Στη συνέχεια το τραγουδάνε όλοι μαζί στα ελληνικά.
·         -Η δ. γράφει στον πίνακα τις νότες και μετά όλοι μαζί τις τραγουδάνε. Παρατηρούν ότι η αρχή και το τέλος μοιάζουν, οπότε χωρίζουν τελικά το κομμάτι σε τρεις φράσεις : Α Β Α.
·         -Φράση, φράση μαθαίνουν το κομμάτι τραγουδώντας τις νότες. Στη συνέχεια το μαθαίνουν με τις χειρονομίες του Kodaly. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο διάστημα 5ης (ντο – σολ) και κάνουν μικρές μελωδικές ασκησούλες που θα βοηθήσουν στην καλύτερη κατάκτηση του διαστήματος από τους μαθητές.
·       - Η δασκάλα ρωτάει εάν γνωρίζουν ποιος έγραψε αυτό το τραγούδι. Και επειδή τα περισσότερα παιδιά δεν γνωρίζουν, αναφέρεται πλέον το όνομα του Mozart και κάποιες πολύ βασικές πληροφορίες γι’ αυτόν (παρακάτω θα ενημερωθούν για τη ζωή του Μότσαρτ).
·         -Η δασκάλα ζητάει από τους μαθητές να παρατηρήσουν τι κάνει: περπατάει γρήγορα, βαρεμένα, κουρασμένα κ.ά. αλλά περπατάει. Μπορεί να το κάνει με διαφορετικό τρόπο κάθε φορά αλλά παραμένει το ίδιο πράγμα: περπάτημα. Ένα άλλο παράδειγμα είναι το εξής. Ρωτάει τους μαθητές να πουν τι κέικ φτιάχνουν στο σπίτι. Τα παιδιά λένε διάφορες παραλλαγές αλλά τελικά όλα είναι το ίδιο γλυκό: κέικ. Αναφέρεται ο όρος παραλλαγή και ότι ο Μοτσαρτ χρησιμοποίησε αυτή την τεχνική για το συγκεκριμένο τραγούδι και έτσι έγραψε και τις παραλλαγές του.
·         -Η δ. δίνει στους μαθητές τον οδηγό ακρόασης για τις Παραλλαγές του Μότσαρτ και οι μαθητές απαντούν και σχεδιάζουν ανάλογα. Στη συνέχεια συζητάνε κατά πόσο τους ήταν ευδιάκριτο και κατανοητό το θέμα σε κάθε παραλλαγή από αυτές που ακούσανε.
·         -Μαθαίνουνε να παίζουνε στη φλογέρα το Φεγγαράκι μου λαμπρό. Μπορούν να χωριστούν σε ομάδες: τραγουδιστές και εκτελεστές και στη συνέχεια να αλλάξουν.
·         -Μαθαίνουν το τραγούδι στα αγγλικά.
·         -Η δ. του δίνει διάφορες πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του Μότσαρτ.



Προέκταση – Αξιολόγηση

·       - Οι μαθητές παρουσιάζουν στο σχολείο το Φεγγαράκι : στα ελληνικά, στα αγγλικά και με τις χειρονομίες του Kodaly και μετά παίζοντας στη φλογέρα, καθώς επίσης και πληροφορίες για το τραγούδι και τον συνθέτη του.
·        - Οι μαθητές (σε ομάδες) έχοντας κοντά τους τις πληροφορίες που τους έχει δώσει η δασκάλα του σχετικά με τον Μοτσαρτ, προσπαθούν να τον εκσυγχρονίσουν φτιάχνοντας για τον ίδιο ένα δικό του προφίλ στο Facebook!  Αυτό θα βοηθήσει τα παιδιά ώστε να αφομοιώσουν τις πολλές πληροφορίες για τον συνθέτη και την εποχή του αλλά και θα αποφευχθεί η τυχόν δυσανασχέτηση που προκύπτει από την ενασχόληση με κάτι τόσο ξεπερασμένο (χρονολογικά).
·        - Οι μαθητές μπορούν να ασχοληθούν με τη φόρμα ΑΒΑ και να δημιουργήσουν τη δική τους τέτοια φόρμα : χορεύοντας, ζωγραφίζοντας, παίζοντας ρυθμό, με στίχους κ.ά.
·        - Οι μαθητές μπορούν στο σπίτι τους κάνουν τα φυλλάδια με το κρυπτόλεξο του Μοτσαρτ και να ενώσουν τους αριθμούς ώστε να σχηματιστεί το προφίλ του.










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου