Δευτέρα 3 Αυγούστου 2015

Πλάνο Μαθήματος για τον Καρυοθραύστη



“Nutcracker”   P.Tchaikovsky



Στόχοι


  •  Να γνωρίσουν οι μαθητές το έργο «Καρυοθραύστης» και τη μουσική του.

  • Να κρατήσουν τον παλμό της μουσικής με ηχηρές κινήσεις σε μέτρο 2/4 και 4/4.
  • Να αναγνωρίσουν νότες υψηλού και χαμηλού τονικού ύψους.
  • Να εκτελέσουν με όργανα μια ρυθμική ακολουθία.
  •  Να γνωρίσουν και να βιώσουν την παύση του τετάρτου.
  • Να συνοδεύσουν με ρυθμικό ostinato ένα κομμάτι.
  • Να επενδύσουν με στίχους ένα μικρό μελωδικό κομμάτι.
  • Να ανταποκριθούν στις δυσκολίες και τις απαιτήσεις μια γιορτής και να συνεργαστούν απόλυτα σαν ομάδα.


Υλικά

Υπολογιστής και Youtube, μαντήλια, μπαγκέτες, μεταλόφωνο, πλαστικά πιατάκια, υλικά για καρυοθραύστες/προσκλήσεις, παραμύθι.



Μεθοδολογίας Διδασκαλίας
·         Η δασκάλα βάζει στο Youtube να ακούσουν και να δουν οι μαθητές  αποσπάσματα από τον Καρυοθραύστη. Αμέσως οι περισσότεροι αναγνωρίζουν την μουσική και γίνεται λόγος για την ιστορία και η δ. διαβάζει το παραμύθι. Συζητάνε για τις διάφορες σκηνές του παραμυθιού.
·         Συζητάνε για τις διάφορες σκηνές του παραμυθιού. Μιλάνε για την εικόνα όπου τα στρατιωτάκια κάνουν παρέλαση. Η δ. τους βάζει να ακούσουν το Military March και προσπαθούν να κρατήσουν τον παλμό της μουσικής σε διάφορα μέρη του σώματος. Προσπαθούν να κάνουν και αυτοί παρέλαση για να νιώσουν τον ρυθμό 4/4. Στη συνέχεια η δασκάλα μοιράζει πλαστικά ή χάρτινα πιατάκια (2) σε κάθε μαθητή. Συνοδεύουν όλοι μαζί με τη βοήθεια της δασκάλας με ηχηρές κινήσεις το κομμάτι. Το θέαμα αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον όταν τα πιατάκια έχουν διαφορετικό χρώμα και όταν τα παιδιά κάνουν διάφορες γκριμάτσες εκφραστικές. Η δασκάλα βιντεοσκοπεί την προσπάθεια.
·         Στη συνέχεια συζητάνε για τη σκηνή όπου εμφανίζονται χορευτές από διάφορες χώρες. Η δ. βάζει να ακούσουν τον Chinese Dance” και ζητά από τους μαθητές να σηκώνουν τα χέρια κάθε φορά που ακούνε νότες ψηλού τονικού ύψους και να κατεβάζουν χαμηλά τα χέρια όταν ακούνε νότες χαμηλού τονικού ύψους. Στη συνέχεια τους μοιράζει χρωματιστά μαντήλια και χορεύουν όλοι μαζί τον χορό. Η δασκάλα βιντεοσκοπεί την προσπάθεια.
·         Η δ. βάζει να ακούσουν το Sugar plum Fairy Dance και οι μαθητές προσπαθούν να αναγνωρίσουν το χαρακτηριστικό όργανο που ακούγεται (glockenspiel). Τους το δείχνει μέσα στην τάξη και ακούνε τον χαρακτηριστικό μεταλλικό ήχο.
·         Γράφει στον πίνακα τη ρυθμική ακολουθία από το θέμα του συγκεκριμένου τραγουδιού και έτσι δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές να γνωρίσουν την παύση τετάρτου, να την βιώσουν και να παίξουν. Όλοι μαζί λένε με τι-τι, τα τη ρυθμική ακολουθία. Στη συνέχεια η δασκάλα μοιράζει μπαγκέτες ή οργανάκια και παίζουν τον ρυθμό. Δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στην παύση και την σωστή εκτέλεσή της (σιωπή). Γίνονται ασκήσεις εσωτερικής ακοής ώστε να αξιολογήσει η δασκάλα ότι όλοι έχουν καταλάβει πως εκτελείται η παύση τετάρτου. Επιπλέον, μπορούν να χωριστούν σε ομάδες: η 1η ομάδα παίζει το βασικό θέμα και κάποια άλλη συνοδεύει με κάποιο απλό ostinato  βασισμένο σε κάποιο μοτιβάκι του θέματος.
·         Στη συνέχεια βάζουν στίχους στη ρυθμική ακολουθία που να έχουν σχέση με τη χριστουγεννιάτικη γιορτή τους και δοκιμάζουν να τα κάνουν όλα μαζί: τραγούδι, εκτέλεση σε όργανα, συνοδεία ostinato,  απλές κινήσεις (περπάτημα).



Προέκταση – Αξιολόγηση

·         Οι μαθητές αξιολογούν και σχολιάζουν οι ίδιοι τα βίντεο με τις χορογραφίες.
·         Φτιάχνουν δικούς τους καρυοθραύστες με σακουλάκια, χαρτί και καρύδια, τους οποίους θα χρησιμοποιήσουν για προσκλήσεις στη χριστουγεννιάτικη γιορτή τους.
·         Στα πλαίσια των γιορτών των Χριστουγέννων, μαθαίνουν το τραγούδι Silent Night στη νοηματική αμερικάνικη γλώσσα τραγουδώντας το στα αγγλικά, για να κατανοήσουν ότι ακόμη και αυτοί που δεν μπορούν να τραγουδήσουν με τη φωνή τους, βρίσκουν απλά διαφορετικό τρόπο για να τραγουδήσουν.
·         Στο Youtube βλέπουν το κομμάτι Trepak Dance” και μπορούν να ακολουθήσουν τη χορογραφία των παιδιών στη συναυλία. Στη γιορτή τους μπορούν να παρακινήσουν τους παρευρισκομένους να χορέψουν τη συγκεκριμένη χορογραφία μαζί τους!
·         Οι μαθητές παρουσιάζουν όσα ετοίμασαν στη χριστουγεννιάτικη γιορτή τους και περιμένουν τις εντυπώσεις από τους δικούς τους αλλά και τους συμμαθητές τους!







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου