Δευτέρα 17 Αυγούστου 2015

Πλάνο μαθήματος για "Danse Macabre" - Camille Saint-Saens



“Danse Macabre”,  Camille Saent – Saens


Στόχοι

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές το είδος της προγραμματικής μουσικής
  • Να κατανοήσουν την έννοια του μουσικού θέματος
  • Να μπορούν να αναγνωρίσουν ένα μουσικό θέμα κατά την ακρόαση
  •  Να μπορούν να αναγνωρίσουν το ηχόχρωμα των οργάνων κατά την ακρόαση
  • Να συνεργαστούν και να δραματοποιήσουν ένα μουσικό κομμάτι
  •  Να παίξουν στη φλογέρα κάποιο μουσικό θέμα
  • Να αυτοσχεδιάσουν συνθέτοντας το δικό τους μουσικό θέμα



Υλικά

Υπολογιστής, ποίημα Cazalis, φυλλάδιο με πληροφορίες για Danse Macabre, βιολί, φλογέρα (ή άλλο πνευστό), μάσκες, μπογιές και ψαλίδια, ακουστικά παραδείγματα από μουσικά όργανα.



Μεθοδολογία Διδασκαλίας
·        -  Η δασκάλα συζητάει με τους για κάποια από τα έθιμα της Αποκριάς. Αναφέρουν και συζητάνε για τα φαντάσματα, τις μάγισσες και όλα τα τρομακτικά, σχολιάζοντας ότι γίνονται όλα για πλάκα. Η δασκάλα αναφέρει το ποίημα του Henry Cazalis και διαβάζουν όλοι μαζί κάποιους από τους στίχους.
·         - Η δασκάλα εξηγεί πως από αυτό το ποίημα γράφτηκε η μουσική που θα ακολουθήσει και πως ο συνθέτης μας έγραψε τελικά μια μουσική που περιγράφει μια ιστορία χωρίς λέξεις. Οι μαθητές έτσι μαθαίνουν τον όρο  Προγραμματική Μουσική και η δ. περιγράφει απλά την ιστορία εξηγώντας ότι κάθε πρόσωπο της ιστορίας έχει το δικό του χαρακτηριστικό μοτίβο.
·         - Η δ. μοιράζει στους μαθητές το φυλλάδιο με τις πληροφορίες και παρατηρούν όλοι μαζί το κάθε θέμα. Η δ. παίζει στο πιάνο και όλοι μαζί σιγοτραγουδούν όσα από αυτά μπορούν. Ταυτόχρονα παρατηρούν τα όργανα που ερμηνεύουν το κάθε θέμα και συζητούν για αυτά και τον ήχο τους.
·         - Η δ. βάζει να ακούσουν από το Youtube το κομμάτι και τους ζητά αν μπορούν να εντοπίσουν κατά την ακρόαση τα διάφορα μουσικά θέματα.
·         - Μιλάνε για το βιολί (η δ. το παρουσιάζει στην τάξη και οι μαθητές δοκιμάζουν να παίξουν), για το φλάουτο και την ιδιαιτερότητα στο επιστόμιο του όμποε. Συγκρίνουν αυτά τα πνευστά με τη φλογέρα που ήδη ξέρουν να παίζουν. Μπορούν να δοκιμάσουν να παίξουν το θέμα του κόκορα στη φλογέρα.
·         - Ακούνε για 2η φορά το κομμάτι αλλά παρακολουθούν την παρουσίαση power point που λειτουργεί σαν οδηγός ακρόασης.
·         - Δραματοποίηση: στη συνέχεια φτιάχνουν τις δικές τους μάσκες για τους διάφορους ρόλους: μάγισσες, φαντάσματα, σκελετοί, χάρος, κόκορας. Μόλις τελειώσουν με αυτές τότε προσπαθούν να δραματοποιήσουν το μουσικό κείμενο με κινήσεις χωρίς λόγια. Το παρουσιάζουν στην τάξη και η δασκάλα το βιντεοσκοπεί.



Προέκταση – Αξιολόγηση

  • Οι μαθητές μπορούν να παρακολουθήσουν στο youtube το σχετικό βίντεο που παρουσιάζει χορογραφημένο και με comics το Danse Macabre.
  • Βλέπουν και σχολιάζουν το δικό τους βίντεο και κατά πόσο ανταποκρίνονται οι κινήσεις των προσώπων με τη μουσική.
  • Η δ. παίζει ή τραγουδάει αποσπάσματα από τα μουσικά θέματα και οι μαθητές προσπαθούν να αναγνωρίσουν το θέμα.
  • Η δ. τους κάνει διάφορες ερωτήσεις για τα μουσικά όργανα που πρωταγωνιστούν στο κομμάτι. Τους βάζει ακουστικά παραδείγματα και τους καλεί να το αναγνωρίσουν κάνοντας ότι παίζουν αυτό το όργανο.
  • Η δ. ζητάει από τους μαθητές να αυτοσχεδιάσει ο καθένας ένα δικό του μουσικό θέμα που αντιπροσωπεύει τον εαυτό του ή κάποιο άλλο πρόσωπο ή κάποια κατάσταση και το παρουσιάζει στην τάξη (παίζοντας στη φλογέρα, χρησιμοποιώντας τη φωνή ή ηχηρές κινήσεις).
  • Στα πλαίσια της Προγραμματικής μουσικής, οι μαθητές μπορούν κα ασχοληθούν και με κάποιο άλλο προγραμματικό έργο π.χ. Το πουλί της Φωτιάς του I. Stravinsky.






























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου