Δευτέρα 17 Αυγούστου 2015

"Εκκλησιαστική μουσική" - Βυζαντινή vs Καθολική



“Church Music”,   J.S.Bach



Στόχοι

  • Να έρθουν σε επαφή οι μαθητές με τη βυζαντινή μουσική
  • Να έρθουν σε επαφή με την καθολική μουσική
  •  Να συγκρίνουν και να αντιλαμβάνονται τις βασικές διαφορές ανάμεσα στα δυο είδη μουσικής
  •   Να γνωρίσουν τη ζωή και το έργο του συνθέτη  J.S.Bach
  •   Να τραγουδήσουν σε 2φωνο κανόνα
  •   Μαθαίνουμε πληροφορίες για το Πάσχα και τα Εγκώμια του Επιταφίου



Υλικά
                                 
   Υπολογιστής, προβολέας, ηχητικό απόσπασμα από «Εγκώμια του Επιταφίου», ηχητικό υλικό St Matthew Passion του J.S.Bach, φυλλάδιο με ασκήσεις και πληροφορίες, συσκευή ηχογράφησης, δίφωνος κανόνας Strike it up(βιβλίο μαθητή Ε΄δημοτικού), φλογέρα, φυλλάδιο με κρυπτόλεξο και τελίτσες για Bach, φυλλάδιο «Γνωρίστε τον Συνθέτη».



Μεθοδολογία Διδασκαλίας

  • Η δασκάλα βάζει στους μαθητές να ακούσουν ένα μικρό απόσπασμα από το «Αι γενέαι πάσια» και από τα Πάθη κατά Ματθαίον. Τη δεύτερη φορά που ακούνε τα ίδια αποσπάσματα η δασκάλα τους ζητά να παρατηρήσουν τα εξής σε κάθε απόσπασμα: φωνές, όργανα, μελωδία, κείμενο / στίχοι, συναίσθημα, σημειογραφία.
  • Μετά από αρκετή συζήτηση οι μαθητές διαπιστώνουν τις βασικές διαφορές και ενδεχομένως κάποιοι να εκφράσουν και την προτίμησή τους σε κάποια από τα δυο είδη. Οι μαθητές ασχολούνται με το φυλλάδιο εργασιών.
  • Οι μαθητές ακούνε το 1ο μέρος από τα Πάθη κατά Ματθαίον του Μπαχ από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Βερολίνου που έχει μια ιδιαίτερη σκηνοθεσία για θρησκευτική μουσική (οι τραγουδιστές βρίσκονται ξαπλωμένοι στο πάτωμα / οπότε μπορεί να γίνει σχολιασμός και για την αναπνοή στο τραγούδι).
  • Στη συνέχεια η δ. τους μιλάει για τη ζωή και το έργο του Μπάχ και συμπληρώνουν τα φυλλάδια εργασιών (κρυπτόλεξο, τελίστες).
  • Η δ. τους χωρίζει σε ομάδες και η κάθε ομάδα είναι ένας Μπαχ. Θα περάσουν από ακρόαση για μια δουλειά. Θα πρέπει να συμπληρώσουν όσα στοιχεία μπορούν στο φυλλάδιο «Γνωρίστε τον Συνθέτη» και στη συνέχεια να επιλέξουν ένα άτομο που θα περάσει από συνέντευξη / ακρόαση με την απαιτούμενη σοβαρότητα. Η δ. στο τέλος ανακοινώνει τον Μπαχ που πήρε τη δουλειά! Θα μπορούσαμε να κάνουμε ένα παιχνίδι ρόλων αναθέτωντας στα παιδιά τους αντίστοιχους ρόλους και αφήνωντάς τα να αυτοσχεδιάσουν τους διαλόγους!
Προέκταση – Αξιολόγηση
·         - Μαθαίνουνε το τραγούδι Strike it up από το βιβλίο της Ε’ Δημοτικού και το ηχογραφούνε.
·        -  Μπορούν να μάθουν να παίζουν το ίδιο τραγούδι στη φλογέρα και να χωριστούν σε 2 ομάδες ανάλογα με τις φωνές. Επίσης μπορεί η μία ομάδα να τραγουδάει και η 2η να παίζει στη φλογέρα σύμφωνα με τον δίφωνο κανόνα.
·        -  Οι μαθητές μπορούν να ψάξουν πληροφορίες για τη θρησκευτική μουσική άλλων λαών π.χ. ανατολή (κίνα, ιαπωνία) και να συγκρίνουν πλέον όλες μαζί τις μουσικές.
·        -  Η δ. προτρέπει τους μαθητές να ακούσουν με την πρώτη ευκαιρία ζωντανά οποιοδήποτε είδος θρησκευτικής μουσικής και να συζητήσουν με τους γονείς τους όσα έμαθαν και διαπίστωσαν στο μάθημα.
·        -  Θα μπορούσαν οι μαθητές που έχουν κάποια άλλη θρησκευτική συνείδηση (π.χ. μουσουλμάνοι) να βρουν πληροφορίες και να παρουσιάσουν στην τάξη τη δική τους θρησκευτική μουσική.






ξ




 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου